Alla inlägg den 17 juni 2016

Av Åsa Billefält - 17 juni 2016 14:19

Nu har jag dragit upp den allra första vitlöken! Det doftade vitlök när jag försiktigt drog upp den. Ska bli spännande att smaka den i kväll.
Det är faktiskt första gången jag odlar vitlök. De som köps på t ex ICA är ju steriliserade och det blir bara blast. Men blasten är ätbar; klippa över en sallad eller på mackan som extra smak.
Och jag såg att löken börjar knoppas och en del potatisplantor har knoppar. Den tidiga potatisen får inga knoppar, det fick jag veta i dag när jag besökte min moster.
Det verkar som att det blir en första skörd av både lök och potatis till midsommar.

Av Åsa Billefält - 17 juni 2016 12:17

Igår kväll åkte dottern och jag till stationen för att hämta <3 maken. Vägen, grusvägen alltså, var rena rama viltsafarin; rådjur, rådjur/hjort och viltsvin. "En älg," sade maken. "Nej viltsvin," hävdade jag. Jag stannade intill en glipa i buskaget. Den sprang i väg. Väldigt ograciöst. "En galt," sade maken. Ja nu är det väl svårt att skilja på galt och sugga men "galten" hade ett gäng kultingar som rusade upp på banvallen. Suggan, jag är övertygad om det, vände sig om och stirrade på bilen. Älg... Det är nog ingen bra kombo sushi och bira på tåget, <3 make ;-)?!
Vi kom hem och Midna blev överlycklig när "pappa" kom hem. Nu är hela flocken intakt!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards