Alla inlägg den 8 september 2014

Av Åsa Billefält - 8 september 2014 16:43

  Innan det är dags att baka; se till att alla grejor finns. Alla ingredienser - CHECK! Bara att sno ihop degen. Dags att börja fodra! Då kommer den checklistan och hånflinar och verkligen visar vilken kliché den är; hoppsan... det fanns visst inte så många aluminiumformar -  ! Och ja just ja, degen ska ju vila också! Så kan det gå när frun far fram tankemässigt som en noshörning med nageltrång  . Nåväl, bara att lugna ned sig och låta degen vila så jag kan fodra de formar som finns och sedan invänta   maken. Jag hoppas han förstår vilka formar jag menar...  . Det blir en kväll då frun tar sig bak för så att säga  !   Maken ska ju bjuda på äppelkaka på jobbet i morgon.

Av Åsa Billefält - 8 september 2014 12:30

[? Småseg efter att ha suttit och letat recept samt underhållit vedspisen. Jag ska strax hänga tvätt; ett gäng handdukar.
? Fjäderfäna har fått skulor och lite foder i hönsgården. Så fort jag närmar mig gården med något i handen rusar de mot staketet och bara väntar på att snappa åt sig någon godsak ?! De är roliga att studera; en tar den största biten och springer iväg, några jagar den medan resten fajtas om skulorna på backen.
Jaha, då är maskinen klar!

Av Åsa Billefält - 8 september 2014 09:29

  JA!!! Nu börjar det vända! Allvarligt! Seriöst! Bihåleinflammationen börjar sakta men säkert ge sig av   ! Ja men fortsätt; snabbare takt tack! Igår kväll kände jag äntligen en förbättring i det allmänna hälsotillståndet. Jo visst har jag både snuva och hosta kvar men inte lika intensivt som härom dagen. Orken börjar komma tillbaka! JIPPI! Å, jag som är så sugen på att baka!

Vad har jag gjort då?   I helgen har vi varit ute och jobbat i trädgården.   Maken har klippt gräs och vi har plockat fallfrukt, jag har börjat rensa i ena landet, vi har planterat växter   vi fick av moster i lördags. Vi fick bland annat Stormhatt och Rudbeckior. Ja, jag vet att Stormhatt är en giftig växt. Därför sitter den i ena hörnet ned mot skogen.

Vi ska ta reda på fallfrukten. Eller det blir ju jag eftersom jag är hemmafrun  ! Jag ska bland annat göra äppelsylt. Det är egentligen som äppelmos fast med skurna bitar och en touch av kanelstång. Jag ska göra mos också samt äppelkakor - både stora och små.   Maken ska ha med sig till jobbet och bjuda kollegorna. Jag ska göra små äppelkakor i typ mazarinformar fodrade med mördeg och toppade med kokos eller kanel-kardemummasocker. Hoppas vi har kardemumma....

Nej, nu är det hög tid att sätta fart; diskmaskinen är full av ren disk och det hänger fuktig tvätt på stolarna i köket som torkar av värmen från vedspisen.   nr två är redan uppdrucken.

  Nåja, äntligen känner jag orken flöda!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards