Alla inlägg den 9 september 2014

Av Åsa Billefält - 9 september 2014 16:56

  Så där ja! Efter äppelsylten tog jag igen mig en liten stund. Skönt att sitta efter att ha stått vid diskbänken. Sedan var det dags för projekt nr 2 denna dag: äppelpajer! Tre stycken blev resultatet.   Maken ska ju ta med sig en eller två till arbetet i morgon. Och den tredje ska jag ge bort  ! Funderar på om jag ska göra en annan sorts äppelpaj eller inte. Nej, det får nog vara; jag måste snart laga mat till   dottern. Hon har haft lite skallebank på eftermiddagen.


 

Av Åsa Billefält - 9 september 2014 11:01

  Nu är jag nöjd! Det gick jättebra att koka äppelsylt; det enda negativa är att den blev lite väl söt för min smak. Ska minska sockret nästa gång. Men, som min mor sade: "man ska alltid följa receptet". Ja i alla fall första gången, det är min åsikt. Nu har jag gjort det och kan konstatera att mindre socker är att föredra  !

Här kommer bilder på miniäppelpajerna och syltburkar!

    Nu ska jag göra äppelpajer som   maken ska bjuda sina kollegor på i morgon!


Av Åsa Billefält - 9 september 2014 07:59

  Lite lagom utvilad, för en gångs skull, då jag har sovit hela natten - skönt! Jag gjorde färdigt mina miniäppelpajer igår; 15 st som ska frysas in. I dag ska jag koka äppelsylt. Det är som äppelmos fast med skurna bitar och en touch av kanel. Äppelsylt användes flitigt när jag utbildade mig till bagare och konditor för 14 år sedan, bland annat till muffins; äppelsylt i botten och toppade med äppelbitar som vänts i kanelsocker - riktigt gott (och jag är inte så förtjust i bakverk)! De hade en strykande åtgång i elevbutik, vill jag minnas  !

Ja, då så...   uppdrucket! Bara att kavla upp ärmarna och sätta fart!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards