Alla inlägg den 21 maj 2016

Av Åsa Billefält - 21 maj 2016 22:21

Nu är snart lördagen till ända. Vad har vi gjort? Det har gått i ett!
Jag har grävt upp och planterat - gissa! - jo, syrensticklingar! Nu är 50 % av bersån planterad.
Vi åkte in till "byhålan" och köpte godis samt en klätterros och två lavendel, två petunior och lecakulor. Hem och fortsätta! Rosen planterad - check! Cementrör nedgrävda, fyllda med stenar, lecakulor och jord - check! En lavendel och en petunia planterad i varje - check!
Nu är vi mätta efter tretättersmiddagen. Förrätt: smördegspaj med örtig rensteksröra. Varmrätt: potatisgratin, älgstek, mild gorgonzolasås mef brysselkål. Dessert: hemmagjord rabarberpaj och hemgjord vaniljsås.
Maten tog en stund... Jag tillagar alltid steken fryst; den krymper mindre och blir inte seg/torr - min åsikt! Dessutom tycker jag att god mat ska ta tid. Man känner dofterna och det vattnas i munnen; det smakar så mycket bättre då. Maten är väl värd att vänta på.
Eros var ute sent i kväll; ända till ca 20.00 Vi brukar ta in honom 18-19. Dotra gick ut och hittade honom liggandes på vägen med en mus. Musen visade sig vara en sorkunge. Hon tog honom i famnen och bar hem honom. Jag plockade upp sorken på krattan som jag tagit med och slängde det lilla äcklet i diket.
Athena, Eros och Midna fick smaka lite älgkött; given succé hos våra små ;-). Midna är en gourmethund BTW... Hon älskar gorgonzola. Lite slick i förpackningen någon gång är ingen fara. Katterna tycker inte om grädde men för Midna är det rena rama julafton. Precis som med gorgonzolan får hon hon smaka lite grädde någon enstaka gång. Hon och katterna måste ju också få något gott ibland.
I morgon ska vi fortsätta i trädgården. Hoppas och tror jag. Vi behöver rensa de två resterande "rabatterna" i bersån och klippa gräset samt gräva ur och göra i ordning för våra Rudbeckior som vi fick av moster A. Och så tänkte jag fixa ett litet ställe med hallonplantor till min systerdotters urgulliga barn, E (4 år) och N (drygt 2,5 åt). Fast det vet de inte än. Tänkte ta en bild och skicka till systerdottern när det är färdigt.
Nu ska jag ta kväller; jag var ute och vattnade de nyplanterade växterna för 30 minuter sedan.
Ja det var en god middag att fira 7-årig bröllopsdag med :-D!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards