Alla inlägg den 23 maj 2016

Av Åsa Billefält - 23 maj 2016 15:03

Trots att det blåser är det varmt ute; solen gassar rätt friskt. Midna både vill gå ut och inte. Jag ser hur jobbigt det är för henne i värmen. Hon får nog inte följa med på kvällspromenaden. Maken åkte en annan väg i morse och på den vägen är det ingen skugga förrän uppe vid stora vägen, ca 4 km. Hon får luftas en längre stund när det är svalare ute.
Till och med Athena och Eros är loja. Fyra maskiner tvätt hänger på torkvindan; torkar bra i de varma vindarna. Jag har diskat en omgång och vattnat några blommor inne. Hade tänkt tvätta våra sängkläder men jag är osäker på om de hinner torka. Äsch! Det blir väl inget regn i natt? Jag får väl kolla väderappen då'ra ;-)!Tuta och kör, när ångan är oppe!
Jag hade planerat att plantera syrensticklingarna men det är för varmt nu; både för mig och syrenerna! Det är ju viktigt att vattna de nyplanterade små raringarna och de tillgodo gör sig vattnet bättre när det är svalare. Att rötterna bränns vid vattning är en skröna; jag har aldrig varit med om det. Men däremot har växter dött när de inte fått vatten (nyplanterade växter i sol) för att jag blivit hindrad med motiveringen: "Rötterna bränns!"
Undrar om disken i stället är torr? Så jag kan diska resten som inte fick plats.

Av Åsa Billefält - 23 maj 2016 08:34

Söndagen bjöd på ett helt okej väder; mulet på förmiddagen och solen kom fram successivt. Maken klippte gräset medan jag rensade i den numera före detta rabatten vid förstukvisten. Sedan in och kasta i sig en macka, duscha medan maken rastade Midna och sedan i väg till äldsta systern för att fira min systerson.
Fika och vara social en stund; sedan hem och fortsätta i trädgården. Dottern var jätteduktig igår: på förmiddagen gjorde hon rent på förstukvisten och skurade bänken med både såpa och målartvätt. När vi kom hem kantklippte hon runt odlingsplätten och några brunnslock samt hjälpte till att rensa lök- och potatislandet. Nästan alla lökar och potatisar har fått blast! Maken kupade potatisen och gav sig i kast att rensa tredje bersårabatten medan jag grävde upp syrener som fick mellanlanda i regntunnan.
Hönsen hade rena rama julaftonen igår; minst fem korgar med ogräs och ett skottkärrelass med grästuvor.
Nu har jag inmundigat påtåren; dax att göra nytta. Ta reda på tvätt och tvätta för att hänga ut!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards