Alla inlägg under oktober 2017

Av Åsa Billefält - 26 oktober 2017 09:14

Så har veckan rullat på och torsdagen är äntligen här!
Först kommer en av mina absolut bästa tjejkompisar. Då ska vi dricka java och snacka samt skratta. Om det är någon som kan skratta så är det hon. Jag är väl inte sämre... Och om 13,5 timmar kommer <3 maken hem från sin jobbresa.
Påtåren är ett minne blott. Jag har en kelsjuk katt som pussas, spinner och stryker sig mot mig. Hon trampar omkring på bröstet, totalt omedveten om vad jag gör och ska göra.
Eros gick ut för ett tag sedan. När jag tittade ut hade han en hasselmus bredvid sig. Den satt helt stilla tills han riktade sin uppmärksamhet mot mig; då försökte den fly. Eros efter i ett skutt eller två. Jag hoppas den fick ett snabbt och smärtsamt avslut.
Midna är en köksockupant; hon njuter av att vistas där. När jag inte ska producera får hon vara där. Hon kommer in till mig i soffan då och då för att pussas lite och få någon klapp/smekning. Riktiga mysisar alla tre!
Eros har kommit in; det var väl för kallt ute. Han älskar att ligga framför kaminen.
Det här grådiset; visst blir man lite trött av det? Solen sken en stund härom dagen och då var jag inte alls trött!
Nej nu ska jag sätta fart!

Av Åsa Billefält - 25 oktober 2017 15:31

I dag har jag varit lat, det erkänner jag. Det är ju hund- och kattsovarväder så varför inte passa på att lata sig när de små sover..? Jag har suttit i soffan och druckit kaffe och te.
Midna vill inte gå ut när det regnar. Vi gick en kortis och hon lade öronen bakåt, tittade så där hjärtskärande olyckligt på mig så hjärtat ströps i mitt bröst.
Eros gick ut på förmiddagen. Men han protesterade inte när jag lyfte upp honom i famnen och bar in honom efter jag öppnat åt hönsen. Han har inte tjatat vid dörren sedan dess. Athena har legat på min mjuka, mysiga pläd i soffan och sovit. Midna har legat i soffan, i köket och nu vid ytterdörren. Jag borde hämta ved... men har ingen större lust. Dessutom räcker veden som finns inne gott och väl i kväll. Men å andra sidan kan det vara bra att ta in lite ved från säcken ute. Det är nog lite fuktigt eftersom det strilat hela dagen i princip. Men det är väl bara att stålsätta sig; plocka fram lite finsk sisu som brukar finnas där inne någonstans. Jo det får bli en kasse ved! Upp å hoppa nu, Åsa!
Ja jag ska hämta en kasse ved. Nu.

Av Åsa Billefält - 25 oktober 2017 07:52

Världen gick i minst miljarder bitar i morse! Dottern hittade inte sina hörlurar. Då har hon inget att göra förutom att sitta och glo. Hon kunde lika gärna åka hem och lägga sig... Jo jag såg dem igår. Men var?
Jag kollade runt i hennes rum när jag öppnade åt katterna. De låg på hyllan över kattmaten. (Men det är väl "husspöket" som lagt dem där)
Vad gjorde jag på bussen dryga 30 år tidigare? Jo satt och glodde! Pratade med kompisar. Ursäkta, men dagens barn och tonåringar (även vissa vuxna) verkar totalt handlingsförlamade utan sina Smartphones. Det har blivit ett I-landsproblem, enligt min åsikt. Jag har en Iphone som följer med mig från morgon till kväll. Men den ligger mer i byxfickan eller på bordet än i min hand. Jag "måste" inte pilla på den så fort jag slår ned gumpen. Och inte måste jag ladda den när jag går på muggen. Antingen får den ligga kvar där den laddas eller så får den ligga kvar i fickan. Ja ja, vad är en bal på slottet?
Nu ska jag kela med Athena; hon är på goshumör så det är bäst att passa på. Midna vilar efter frukost. Eros sitter väl i ett fönster och längtar ut.

Av Åsa Billefält - 24 oktober 2017 14:03

Småkyligt och rått. Före sex i morse tände jag i kaminen. Det var även en tunn isskorpa på vindrutan men den försvann med hjälp av spolarvätska och torkarna.
Jag fortsatte elda några timmar; lade in sista vedklabben strax innan förmiddagspromenaden. Nu har det brunnit ut.
I dag kunde jag koka saft då jag köpte socker igår. Drygt en liter blev resultatet.
Strax dags för en eftermiddagspromenad. Måste stänga in katterna. Skogsskövlingen är i gång och då får inte Eros vara ute. Han må vara stor men är hiskeligt snabb på att smita ut. Jag ska även göra marmelad och då får inte några fyrfotingar vara i köket. Midna håller sig på plats ned hjälp av galler i dörröppningen men katterna hoppar över.
Ja, så är jag gräsänka till torsdag. Kära maken har rest till sin personal i grannlandet. Men kort därefter kommer höstlovet och DÅ är även han ledig! Ska bli skönt att få sova lite längre på morgnarna.
Nä nu måste jag leta rätt på katterna och ta upp dem. Hunden behöver promenad i gråvädret.

Av Åsa Billefält - 23 oktober 2017 14:12

Jag tänkte koka saft i dag, upptäcker att vissa redskap jag ska använda behöver diskas. Jaha, bara att fylla diskmaskinen och sätta på. Tog en förmiddagspromenad med Midna medan maskinen gjorde jobbet. Hem och tar en tretår medan de sista xx minuterna. Byter om och börjar att skära frukten i små bitar, kokar upp och låter frukten småputtra. Häller av och låter saften rinna. När den är uppmätt och jag ska väga upp sockret upptäcker jag att jag har knappt något socker kvar! @&*# också! Innan jag tänkte släppa ut katterna så tog jag en eftermiddagspromenad med Midna. En dryg kilometer härifrån går en skogsväg in till höger. Den är bredare än skogsvägen som ligger 500 meter bortåt och terrängen i skogen är mer öppen. Vi hade väl gått typ 100 meter eller något så fick jag syn på... Det grå skenet som spelade mina ögon ett spratt? Nej, det var sidan på en älgko - cirka 10-15 meter in i skogen. Jag gav högt kommandot nu vänder vi samtidigt som jag håller ögonen på kon. Hon vände huvudet mot mig och vi betraktade varandra i någon millisekund. Då förflyttade hon sig så hon hade fronten mot mig. Okej, bara att respektfullt avlägsna sig. Jag vill ju inte ha en tjurig älgko i bakhasorna! Långa benet före. Midna travade på så duktigt tills vi vek av på huvudvägen. Åh så spännande dofter, tyckte hon och lade sig ned. Avståndet mellan oss och älgkon kändes inte långt. Jag vet inte om hon gick efter oss eller inte. Dumt att ta risken. Midna reste sig upp och travade på i ett par hundra meter, stannade i en pose som för tankarna till en envis oxe i Småland! Lock och pock så gick hon i alla fall framåt. Hon vände huvudet bakåt när det lät inifrån skogen.
Jag såg aldrig någon kalv men den kan ha varit någon annanstans. Det går en ko med kalv där i krokarna. Jag gissar att hon hade en kalv eftersom hon först vände huvudet mot oss för att sedan ändra position/riktning så hon stod mot vår riktning. Nej, jag blev inte rädd. Det var ännu en häftig naturupplevelse med ett vilt och ståtligt djur; Skogens Drottning. Men jag tänker inte utmana ödet och försätta mig och Midna i en farlig situation. Det var ju en adrenalin kick som hette duga!
Katterna blev överlyckliga när jag öppnade åt dem! Nu står Athena och mjölktrampar medan Eros sitter och spinner ljudligt på armstödet.

Av Åsa Billefält - 23 oktober 2017 07:02

Vecka 43 och måndag. Mörk morgon dessutom. Men en ljusglimt finns det mitt i allt mörker; höstlovet närmar sig. Då ska vi vara lediga alla tre. Skönt för dottern och maken men även för mig. Det enda jobbet jag ska utföra är att baka med en tös på fyra år.
Gick som vanligt upp 4.45 för att se till så kära maken kommer upp. Jag skulle precis somna om när Midna flög ur sängen och kräktes vid trappan. Via messenger bad jag papper. Torka spya strax efter fem på morgonen... Vilken hit..! Sedan lade hon sig i sängen igen, med nosen på mitt pekfinger. Skulle just somna om igen när maken kom för att pussa hejdå. Därefter var det ingen idé att somna om; klockan skulle ringa klockan sex. Nej jag klev inte upp; jag låg och slöade tills alarmet ljöd.
Jag har tänt i vedspisen och druckit dagens första java. Nu måste jag rasta Midna.

Av Åsa Billefält - 22 oktober 2017 17:46

Vi var i kyrkan redan före 9 eftersom dottern skulle läsa en bibeltext under högmässan. Högmässa med nattvard och kyrkkaffe. Numera dricks kaffet i kyrkan så då är det ju äkta kyrkkaffe :-D!
Sedan åkte vi in till staden där vi besökte Rusta och Granngården samt komphandlade på ICA Maxi.
Jag har burit in resten av veden jag påbörjade i fredags. Ytterligare en kubik under tak; både i vedboden och in i huset.
Nu har vi påbörjat matlagningen; kalkonfilé som puttrar lite försiktigt i stora stekpannan tillsammans med lök och morötter i sky som kryddats med salt, peppar, rosmarin, egengjord Barbecue och vitvinsvinäger. Till det ska vi Pommes Frites och vitlökscrémefraiche.
Jag har även tvättat och hängt kläder och handdukar från två maskiner. Söndagen är ju ingen vilodag längre.
Vi borde bädda rent! Det har vi sagt att vi skulle göra i ett par dagar nu. Kanske skulle göra slag i saken?! Det är ju najs att lägga sig nyduschad i en renbäddad säng.

Av Åsa Billefält - 21 oktober 2017 09:29

Det går överstyr när kvinnor kommenterar männens hashtaggar vare sig det rör sig om metoo eller ihave; så många kommentarer fyllda av hat. I mina ögon är sådana kommentarer kränkande. Det är inte alla män som utför dessa avskyvärda handlingar.
Jag tycker att den här manifestationen är bra. I grund och botten alltså. Kvinnor världen över förenas under den här hashtaggen. Men jag tycker att det borde gälla män också. Vi strävar väl efter ett jämlikt samhälle? Inkludera männen i den här hashtaggen. Och låt det inte gå för långt! Vi ska väl kunna titta på varandra utan att någon kränks? Jag menar då vanliga blickar i trängseln på gatan, kön på ICA osv.
Jag ställer mig bakom #metoo eftersom jag blivit sexuellt kränkt på ett eller annat sätt.

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards