Alla inlägg under oktober 2016

Av Åsa Billefält - 26 oktober 2016 06:24

Att det ibland inte blir som man tänkt är väl de allra flesta överens om... Det händer även den bäste; jag var med om det igår.
Jag hälsade på min kära moster medan dottern hade flöjtlektion. Hon fick provsmaka bland annat miniäppelpajen. Jag berättade att jag skulle göra äppelmazariner när jag kom hem.
Hämtade dottern vid spelningen och vi åkte till ICA på hemvägen, där jag köpte bland annat mandelmassa. Kommer hem och packar upp, hjälper dottern med hennes middag, tar fram degen och inser att jag glömt bort makens snus. Stackar'n får med sig kvittot och åker till ICA. Jag börjar leta efter mandelmassan men hittar den inte. Dottern hade plockat ALLT på bandet och stoppat i påsen. Ingen mandelmassa. Den är puts väck! Ja det har ju hänt att saker har hamnat utanför bandet förr.
Det blev inga mazariner igår. Jag får hämta dottern vid COOP och fixa mandelmassa. Förhoppningsvis blir det mazarinbak i kväll :-)!

Av Åsa Billefält - 25 oktober 2016 11:39

Nu suger det i baktarmen minsann; har satt ihop ett recept på äppelmazariner. Jag vill prova NU! Men har inte tillräckligt med grejor. Degen kan jag nog få ihop men det är värre med fyllningen... Vore bra att fixa degen så den får vila och degskålen kan diskas tills jag kan vispa ihop fyllningen. Om jag blir nöjd ska jag utveckla varianter; äppelmazariner med touch av t ex kanel. Kanske skulle inventera och se vad som fattas?

Av Åsa Billefält - 25 oktober 2016 06:38

Nu räknar vi ned! Nästa vecka är det höstlov och det ska bli så skönt att ladda batterierna. Höstterminen är så lång; bara vecka 44 är det ledigt. Lång och mörk... Kära maken är hemma hela veckan, två dagar jobbar han hemma och så är han ledig tre dagar. Då kan vi få lite gjort med ved och trädgård. Och vi kan gå promenader tillsammans!
Det är cirka 4 plusgrader och regn. Midna stannade på trappan och signalerade att hon inte ville gå ut. Snöstorm funkar men inte regn.
Jag är sugen på att baka äppelmazariner men har tyvärr inte tillräckligt med grejor. Kanske får åka och komphandla senare under dagen. Men först måste jag trixa med recept. Jag vill gärna göra mina egna recept eller lägga till en personlig touch på ett befintligt. Alla recept på mjuka kakor har jag konstruerat utifrån en grund på ägg, socker, smör, mjölk, mjöl och bakpulver, lagt till smaker och experimenterat med de olika beståndsdelarna tills jag blivit nöjd. Sedan har folk i min omgivning fått smaka.

Av Åsa Billefält - 24 oktober 2016 19:59

25 miniäppelpajer blev resultatet av dagens bak.Vikt ca 50 gram/styck med deg och fyllning.
Vi provsmakade var sin med vaniljsås (inte hemmagjord, tyvärr). Det var gott. Mycket gott faktiskt. Kära maken ska få ta med sig ett gäng till jobbet i morgon. Han köpte färdig vaniljsås till de pajerna.

Av Åsa Billefält - 24 oktober 2016 12:40

Måndag och klockan vrålade 05.15 Ja ja, nästa vecka vecka är det höstlov.
I eftermiddag ska jag baka äppelkakor i mindre format. Som en mazarin fast utan mandelmassa och glasyr. Sedan kanske jag gör en mjuk äppelkaka också. Eller om jag gör det i morgon. Det visar sig. Jag hade tänkt göra lite annat också, som att dammsuga och moppa, fundera ut menyn till på lördag då våra goda vänner kommer till exempel. Jag ska promenera med Midna för att möta älskade maken men det blir senare.
Nu är det tajm att göra lite nytta så jag förtjänar fyrtåren sedan!

Av Åsa Billefält - 23 oktober 2016 10:20

Gråkall söndag med kyliga briser och duggregn. Elden i spisen sprakar och knastrar. Åtminstone ibland. Värmen sprider sig i köket. Jag drog av kaffet från spisen så sumpen ska sjunka. Dagens första java! Den smakar nog bäst av dagens kaffe.
Har lite att pyssla med utomhus; plocka undan trädgårdsmöbler, tömma urnor och amplar, fixa hönsgården för att nämna några saker.
Igår gjorde jag äppelsaft; ungefär två liter blev resultatet. När saften buteljerats var det skönt att sätta sig ned. I dag känns det i benen att jag stod upp. Ja då har vi plommonsaft och äppelsaft i kylen. Syrensaften gav vi bort till makens son. Vi dricker inte saft och dotra tycker inte om hemgjord saft. *suck* Ja ja det är som det är! Hemgjord saft är en bra gå-bort-presen. Är man lite kreativ kan man göra någon käck dessert.
Eros sprang ut och nu har han en liten sork på farstukvisten. Den får han ha i fred. Athena ligger kvar i sängen.
En påtår innan vi gör nytta?!

Av Åsa Billefält - 22 oktober 2016 15:58

Först en förmiddagspromenad med en jätteduktig Midna! Hon gick fort och fint. Vi tränade jogga; en gång hoppade hon. Det var mer som när en travare hoppar till under en tävling. En tillsägelse och kortare koppel samt raskare tempo. 1,23 km på 17 minuter och två sekunder.
Maken fick hjälp att hugga ved av sin son. Jag travade som vanligt.
Nu regnar det så det blir inget mera jobb med veden. Jag funderar på att göra äppelsaft... Men undrar om jag har tillräckligt med Atamon?

Av Åsa Billefält - 22 oktober 2016 10:38

Åh så skönt att få sova typ två, tre timmar längre än vanligt. Extra skönt att sova med tanke på hur lite sömn det blev torsdag/fredag.
Gråkallt i dag också; drygt fyra plusgrader. Makens son är på besök så han ska få hjälpa till med att hugga ved. Det har minskat i vedboden eftersom vi eldar i princip varje dag. Men vi går ju mot kallare väder så det är inget konstigt med det. Jag läste något, som hastigast, att vi ska få vargavinter och en vit jul! Hurra! Hoppas det blir mycket snö så vi kan låta Midna dra kälke. Skulle vilja testa sparken men det finns ingen bromsanordning. Kanske går att fixa? Dessutom behövs det något att sätta fötterna på; skenorna är lite väl smala. Sist Midna drog kälken gjorde hon det med bravur, då verkade det som att hon var mogen för uppgiften. Fast när hon drog dottern på cykel gick det inte lika bra. Då var hon lite slö. Eller inte på draghumör. Däcket är för tungt och otympligt när det är barmark. Jag tänkte skaffa mig ett midjebälte att fästa kopplet i. Då kan hon dragträna på promenaderna. Under förutsättning att hon inte tramsar! Till en början får vi vara två i fall att hon blir uppspelt och börjar hoppa. Men just nu fokuserar vi på koppelträning och gott uppförande på promenader.

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards