Alla inlägg den 6 september 2017

Av Åsa Billefält - 6 september 2017 08:25

Nu börjar svampen komma! Åtminstone här ute i bushen. Plockade Kantareller, Karl Johan och Röksvamp på förmiddagspromenaden. Vi har fått nästan 40 mm regn på några dagar och solen har värmt emellanåt. Då brukar de poppa upp som svampar ur jorden :-D! Jag får väl ta en liten tur utan hund och kolla på ställena där de brukar växa. Midna har inget tålamod att vänta medan vi plockar svamp.
Jag tänkte skörda salvia och timjan så jag kan torka innan det är för sent. Vår timjanplanta är enorm! Salvian har växt till sig sedan den planterades förra året (?). Inne odlar vi citronmeliss, mynta, oregano och rosmarin. De ska planteras i större krukor och de ska torkas de också.
Idag ska jag tillverka blåbärssylt. Väntar på att bären ska tina. Jag var i alla fall clever nog och vägde upp dem innan jag körde dottern till bussen. Nu står kastrullen i varmt vattenbad. Snart dags att rengöra bänken och spisen. Det ser ut att bli ganska mycket; hälften kanske hade räckt? Äh, lika bra att köra på!
Jag måste tvätta i dag så maken har ren skjorta i morgon. I kväll kommer han hem efter att ha varit på jobbresa i grannlandet. Har inte sett honom sedan i måndags morse. Nu är det typ 14 timmar kvar tills han är hemma hos oss <3!
Solen skiner så förhoppningsvis växer svamparna till sig!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards