Alla inlägg den 8 september 2017

Av Åsa Billefält - 8 september 2017 12:39

Ja då är det fredag igen! Hoppas det blir uppehåll någon dag så vi kan ta en svamppromenad. Jag såg att det ploppat upp ett gäng röksvamp. Kära maken tycker om dem. Ja, alltså innan de pyser ut rök :-D!
I så fall tänkte vi åka till ett ställe där det växer svart trumpetsvamp. De påminner lite om kantareller fast svarta men det förstår man av namnet...
Själv äter jag inte svamp men jag tycker om att plocka. Man ska ta vara på det som naturen ger, tycker jag. Tänk så mycket kunskap om växter med mera som vi förlorat genom generationerna. Synd att vi inte är som naturfolken och har bevarat samt utvecklat den vetskapen. Naturen har mycket att bjuda på. Jag tänker då på örter och deras läkande effekter. I landet odlar vi Salvia och Timjan, inne har vi Citronmeliss, Mynta, Oregano och Rosmarin. I balkonglådan odlas Basilika, Dill och Gräslök. Snart dags att ta in den. Och den ska stå..? Hm..! Någonstans där den får plats! Örterna ska torkas. Jag har en hel plastpåse med Timjan som jag ska torka. Under helgen ska jag torka Salvia. Bäst att reda på dem innan vintern. De krukodlade kryddorna ska planteras om, vissa behöver växa till sig.

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards