Alla inlägg den 2 november 2017

Av Åsa Billefält - 2 november 2017 08:48

Eftersom pepparkaksutstickarna kom igår är jag rejält sugen på att baka. Måste ju prova dem! Jag älskar diverse bakformar. Man kan nog säga att jag samlar; jag har en uppsjö av både pepparkaksutstickare och sockerkaksformar; stora som små. Jag har säkert ett hundratal utstickare. Några är efter mormor men de flesta är efter mamma och ett antal har jag införskaffat själv.
I dag ska vi köpa pepparkaksdeg och testa utstickarna. Jag har hittat glutenfritt recept men jag vill testa det när jag är själv. Såg något fint man kan göra; en ask av pepparkaksdeg. Den var rund men jag tänkte mig något rektangulärt; måste vara enklare att fästa sidorna då detaljerna har svalnat. Frågan är om jag lägger pepparkakor i cellofanpåse i en dylik ask: vart ska jag förvara den? Följdfrågan är hur länge pepparkakorna håller sig krispiga i cellofan?! Jag har fått lära mig att kakor som inte fryses in ska förvaras i plåtburk. Men på t ex ICA säljer de pepparkakor i plastburkar. Enda skillnaden blandingredienserna är att de innehåller palm- och rapsolja; min egengjorda deg innehåller äkta laktosfritt smör. Jag såg något om pepparkakor i cellofan på nätet men när jag klickade på sidan bröts min uppkoppling och nu hittar jag den inte. Det skulle ju inte vara så kul om jag bakade nu och de blir mjuka/sega före jul! Men om jag gör ett par askar som förvaras i skafferiet och bakar pepparkakor som förvaras i plåtburk för att förpackas i cellofan vid försäljning? Tål att fundera på...
Utstickarna: delfin, fiol, flygel, g-klav, piratskepp och snögubbe.

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards