Alla inlägg den 6 november 2017

Av Åsa Billefält - 6 november 2017 16:34

Det var en förbålt god deg. Men svårjobbad; gick inte att kavla tunt. Då sprack den. Enligt receptet skulle kakorna bakas av i 200 grader. Hm, tänkte jag, det är ju för varmt! Körde 175. Blev inte bra; inte klara. Provade 200 men det funkade inte heller; kakorna svällde för mycket. Ja, för varmt - som jag tänkte från början. Nej, den degen har jag gjort för första och sista gången. Jag provsmakade en kaka; jo visst var den god men knarpig! För knarpig. Delarna till asken och de hjärtan och snögubbar som stansades flöt ut och de ser ärrade/blåsiga ut. Så nä, det receptet stryks!
I år får det bli köpt glutenfri pepparkaksdeg. Jag hinner inte testa xx antal recept nu. Och ja det tar emot eftersom den innehåller palmolja. Jag hoppas att det är certifierad sådan i så fall! Det är lite bättre. Jag läste att om man ska köpa något som innehåller palmolja så ska den vara certifierad eftersom de odlingarna sköts - då hoppas jag att det är sant! Men helst undviker jag den.
Dagens bak blev ju inte vad jag hoppats på men jag fick en ny erfarenhet - vilket inte är att förakta!
Nu vill min utsvultna vovve ha mat.

Av Åsa Billefält - 6 november 2017 07:10

Och vart tog höstlovet vägen? Tjosmisk så var den veckan över.
Men nu är det en ny vecka och planeringen inför julmarknaderna ska göras. I dag står det glutenfria pepparkakor på schemat. Jag gjorde degen igår kväll. Den verkade lovande; såg fin ut och smakade gott :-)! Degen är godare än de färdiga kakorna, tycker jag. Fast jag ska smaka en färdig kaka. Det brukar vara stor skillnad på hemgjord deg och köpt. Köpt deg brukar innehålla palmolja och den ingrediensen undviker jag så mycket det bara går. Jag har mina korståg, så att säga. Bojkottar vissa länder på grund av deras syn på djur och miljö. Det finns de som tycker att det är larvigt eftersom DET inte hjälper. Men det struntar jag i; det känns bättre för mig. Och vem vet, det kan bli som ringar på vattnet.

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards