Alla inlägg den 16 november 2017

Av Åsa Billefält - 16 november 2017 21:23

Och hur tänkte han nu? Han, det där spektaklet på andra sidan pölen. USA tillåter import av jakttroféer från elefant. Den hänsynslösa tjuvjakten kommer med all säkerhet att öka. I dagsläget dödas, nej, mördas fyra elefanter i timmen. 96 stycken om dagen. 672 i veckan. Drygt 8000 om året. Det är skrämmande siffror. Elefantkorna mördas framför ögonen på kalvarna som blir traumatiserade. Hänsynslösa tjuvskyttar som inte bara mördar och lämnar avkommorna moderlösa; ibland är djuret inte helt dött när de skär loss betarna. Vidrigt är bara förnamnet!
Jag förstår inte hur någon kan stödja detta avskyvärda brott. Vet han inte att elefanten är utrotningshotad? Inom 100 år är den ett minne blott om inte efterfrågan på elfenben minskar drastiskt. Det är faktiskt samma ämne i mänskligt hår och naglar som i betarna; keratin.

Av Åsa Billefält - 16 november 2017 07:43

Det känns att slutet på veckan närmar sig; tröttmössan börjar klistra sig fast på hjässan och sprida tröttheten genom kroppen. Glädjande är att det är torsdag och veckans gräsäkaperiod är över. I kväll kommer <3 maken hem!
Dricker just nu påtår, under filten i soffan. Elden sprakar i vedspisen och det är varmt i köket. Täljstenen på kaminen är fortfarande ljummen; jag eldade i den igår kväll.
Förutom jobb ska jag tvätta. Diskmaskinen slog jag i gång för typ tio minuter sedan. Snabeldraken behöver matas också. Ja jag får väl samla kraft ;-).
Undra sade flyndra... En tretår NU eller sedan? Hm.... lite som to be or not to be...same same but different.
Jag ska väl peta in en pinne i brasan... till att börja med!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards