Alla inlägg den 27 november 2017

Arg

Av Åsa Billefält - 27 november 2017 15:48

Jag blir så arg! Hur många varor innehåller palmolja? FÖR många!! Maken hade köpt, på min "begäran", Havrevisp. Texten på förpackningen är liten. Men jag lyckades ändå urskilja att det stod vegetabiliskt fett (palmolja). JAG VILL INTE HA SÅNT CRAP! Det bär emot att kasta. Pest eller kolera. Aftonbladet eller Expressen. Jodå så att... Men allvarligt... Varför ska palmoljan användas i så många produkter? Den har bra egenskaper men den "smutsiga" sorten förstör miljön och orangutangerna dör en plågsam död. Den certifierade varianten kommer från hållbara odlingar. Har jag läst. Hur kan vi egentligen veta att det är på det viset? Nä, jag tar avstånd från palmolja/palmfett. Jag lusläser alltid vad produkterna har för ingredienser. Finns palmolja med så väljer jag bort varan.
Nu har jag blivit med en produkt som innehåller DET jag ratar. Jag får åka in i morgon och kolla utbudet på den mjölkfria hyllan. Hoppas att det finns ett alternativ utan DET. Och skulle det finnas en palmolefri grädde så är valet givet. Spelar ingen roll om den utan DET är några spänn dyrare. Då har jag tagit ställning och valt bort palmoljan.

!

Av Åsa Billefält - 27 november 2017 08:48

Sitter och njuter av påtåren, under en filt i soffan. Fukten och dimman utanför huset bidrar till rå inomhusluft. Eftersom jag ska baka kan jag inte elda. Jag ska testa att göra knäck på havrevisp. Skulle gjort det igår men jag kände att jag behövde ta det lite lugnt. Först ska jag baka glutenfria ostfrallor. Sedan är det nog en liten promenad med Midna. Därefter knäck. Beroende på hur lång tid det tar så ska jag göra hallonsylt och fixa ett par presentförpackningar med kryddor. Etikettjobb finns alltid.
Nu har jag druckit upp java nummer två. Dags att leta efter receptet på ostfrallorna!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards