Alla inlägg under juni 2016

Av Åsa Billefält - 17 juni 2016 12:17

Igår kväll åkte dottern och jag till stationen för att hämta <3 maken. Vägen, grusvägen alltså, var rena rama viltsafarin; rådjur, rådjur/hjort och viltsvin. "En älg," sade maken. "Nej viltsvin," hävdade jag. Jag stannade intill en glipa i buskaget. Den sprang i väg. Väldigt ograciöst. "En galt," sade maken. Ja nu är det väl svårt att skilja på galt och sugga men "galten" hade ett gäng kultingar som rusade upp på banvallen. Suggan, jag är övertygad om det, vände sig om och stirrade på bilen. Älg... Det är nog ingen bra kombo sushi och bira på tåget, <3 make ;-)?!
Vi kom hem och Midna blev överlycklig när "pappa" kom hem. Nu är hela flocken intakt!

Av Åsa Billefält - 16 juni 2016 15:48

Så kom det välsignade regnet till slut. Det behövs verkligen; det är snustorrt i backen. Och det är fint regn; inte ösregn! Marken hinner suga åt sig det välbehövliga vattnet.
Men det innebär hund- och kattsovarväder. Jag fick muta Midna när jag tyckte det var dags för rastning. Hon vände ansiktet mot mig och kisade, precis som om hon sade: vad ska det här vara bra för? När hon gjort det hon skulle hade hon bråttom in.
Athena och Eros ligger och sover på soffan.
Och om sex timmar ska jag hämta <3 maken vid tåget! Nu är semestern nära!

Av Åsa Billefält - 16 juni 2016 10:56

Jag har undrat många gånger om dessa självutnämnda hundexperter. Det är oftast de som inte har haft hund eller har liten erfarenhet av dem som vet mest. Jag är uppväxt med hund och har haft egna hundar bland dessa men jag anser inte att jag är en fullfjädrad expert. Hundar - djur överlag - är olika individer; bara för att den metoden fungerar på den hunden innebär det inte att samma sak fungerar på min hund. Vissa anser att jag måste vara auktoritär mot henne; polarhundar är ju så hårda och blir farliga annars. Att vara bestämd, ja, och visa vem som är flockledaren håller jag med om. Men att vara FÖR auktoritär har motsatt effekt. Då blir responsen ett försvar och då kan det gå fel. Jag tror det var därför Inka, Malamuten mina föräldrar köpte 1985, blev aggressiv. Men då skulle man vara auktoritär mot hundar annars tog de över.
Malamuten är en av ett par raser som är närmast släkt med vargen. Man bör inte bara ha kunskap och erfarenhet av hundar i allmänhet utan läsa på om vargen innan man skaffar en Malamute. Min åsikt.
När Midna tycker att ungen bryr sig kan hon ta en toffel från skohyllan. Hon gör inget annat än ligger på den. Negativ uppmärksamhet ska ignoreras, vi lockar bort henne från toffeln med ett tuggben t ex och tar bort toffeln - utan att säga ett knyst. Tyst byteshandel ;-). Då har ju hunden makten! Nix. Men däremot om jag fyar henne när hon tar toffeln DÅ blir situationen en annan. Då har hon lyckats med sitt uppsåt; UPPMÄRKSAMHET! Det kan eskalera om hunden får negativ uppmärksamhet, konflikter är aldrig att föredra. Det blir ju ett kvitto på att det faktiskt lönar sig att ta grejer från familjemedlemmar och kanske skor etc från gäster.
Malamuten är både envis och listig; en överlevnadsinstinkt. Just nu är det sommar, en årstid som inte passar en polarhund särskilt bra. Det är för varmt att gå rediga promenader; hon mår så dåligt av värmen att hon kräks ibland. Överskottsenergin pluppar ut; sattyg, jaga katter, skäll och gläfs för att nämna några saker. Inne är det oftast svalare så då leker vi många men korta stunder samt lite mentala aktiviteter. Det finns de som inte förstår varför jag inte går långa promenader nu när det är så skönt, det är väl bara att ha vatten med sig. För det första är det en polarhund, för det andra har hon inte fått all sommarpäls och då har hon inget som isolerar, för det tredje är hon dålig att dricka på promenader. Jag har vatten med när vi möter maken men det mesta hälls ut över hennes tassar. Att tvinga ut en polarhund i sommarhettan är lika illa som att tvinga ut en Chihuahua på långpromenad i - 20 grader och snö, tycker jag.
Jag tar gärna emot tips och råd men jag tar inga order från "experter" med ingen eller liten erfarenhet/kunskap om hundar.

Av Åsa Billefält - 15 juni 2016 22:41

Nu ska mitt te svalna så jag kan hälla upp det på tillbringare och ställa in den i kylen. Det blivande isteet. Riktigt läskande och svalkande i sommarvärmen. Ca 1,5 L vatten och två påsar Green tea & lemon med bara pyttelite socker. Kallt te har en tendens att smaka beskt annars, tycker jag. Det är så pass lite socker att det inte märks annat än att det inte är beskt. Mycket bättre att göra eget; iste på flaska är ju så söt och sliskig att klockorna stannar!
Sedan är det dags att nattarasta Midna och dotra får ta med katterna in till sig.
Nu är det mindre än 24 timmar tills jag ska hämta <3 maken vid tåget! Sedan är det bara en enda dag kvar till hans första semesterperiod! Å så skönt att få ha honom hemma nästan hela sommaren!
Snart är det tajm för dajm; KVÄLLER!

Av Åsa Billefält - 15 juni 2016 19:48

Nu är den på plats och invigd dessutom! Sååååååå skönt! Efter en dryg månad med handdisk så har vi diskmaskin igen! Fett bra, på tonårsspråk ;-)!
Tystgående. Jag tyckte den gamla var tyst men jämförelsevis var den bullrig. Utvecklingen går framåt; årsmodell 2016 bör ju vara bättre än 2010.
Nu behöver vi bara handjucka ömtåliga glas och porslin samt annat vi är rädda om. Det vardagliga; in i maskinen bara!

Av Åsa Billefält - 14 juni 2016 16:50

Jag fick för mig att anlägga en rabatt/växtplats vid vår parkeringsplats. I hörnet. Kånka plattor... men vänta jag lånar Midnas skrinda! Tre plattor åt gången är ju mer effektivt än att kånka en i taget. För att inte tala om att kroppen (axlar och rygg framför allt) mår bättre av dra en kärra istället för att kånka. Plattorna väger ju inte ett kilo precis... Två varv och i med jord. Den jord vi hade räckte inte. Dotra och jag brassade in till staden på en liten shoppingtur; hon på Kicks och H&M, jag till bolaget och plantagen. Jag köpte ett gott rosé som kära maken och jag ska fira med; då är den tuffa uppförsbacken utplanad till nedförsbacke! Fredag är hans sista dag innan semestern. Den ligger i kylen så den lär nog vara kall och god på torsdag.
Jag har flyttat på löjtnantshjärtat och fänrikshjärtat - de hade planterats i gräsmattan i väntan på en bättre plats. Nu har de fått det! Men det behövs ett varv till med plattor och mer jord. Tror jag. Men det kanske bara är jag? Får se vad <3 maken tycker!
Sedan ska jag fylla på med acklejor och prästkragar. Och så blåklint och ringblommor; en blandning av det domesticerade och vilda. Passande så här i obygden, tycker jag. I skarvarna ska jag plantera mandelblom.
Nu ska jag strax ta ur tepåsarna ur det blivande isteet.

Av Åsa Billefält - 14 juni 2016 07:55

Det finns faktiskt de som inte tycker om sport! Jag är en av dem. Bara för att jag inte tycker om sport blir jag nästan idiotförklarad. Jag bryr mig inte om fotboll t ex! Inte OS heller. Det finns sportkanaler men ändå ska krafset visas i nästan varenda kanal! För att alla vill se? NEJ! Vi icke sportnördar är visserligen minoritet men vi får finna oss i att program flyttas eller utgår för den där J-A sporten! Våga vägra sport! Ja jag vågar! Jag hatar sport! Respektera det, tack! Jag ska minsann respektera sportnördar men det är oftast bara envägsrespekt. Sänd skräpet på sportkanalerna och låt oss sportvägrare ha tillgång till någorlunda sportfria kanaler.
Den enda sporten jag gillar är konståkning och det sänds någon gång om året. Övrig sport; 24-7!
Jag riskerar nog verbala/skriftliga påhopp men det bryr jag mig inte om: jag skrattar när Sverige åker ut ur EM eller VM eller vad tusan det är! Vill du ha min respekt; respektera då att jag INTE tycker om sport!

Av Åsa Billefält - 12 juni 2016 20:39

Söndag... igen! Veckan som kommer är inte kul; tisdag morgon åker min kära make och kommer tillbaka torsdag kväll. Men efter den veckan har han sin första semesterperiod. Det ska bli skönt. För både honom och oss alla tre! Men vägen dit är en stor, jobbig uppförsbacke. Fjolliga som vi är räknar vi timmarna tills vi ses igen. Det har vi gjort från början. Räknat timmarna... That's amore :-D! Ja ja han behöver ju inte resa till vårt ena grannland under sommaren. Bara till jobbet någon dag. Hoppas jag...
Fem dagar kvar, visserligen uppförsbacke men ändå...

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards