Alla inlägg under juni 2016

Av Åsa Billefält - 11 juni 2016 19:25

I dag har vi köpt diskmaskin! Fast den kommer inte förrän på onsdag. Men handdiskningen börjar gå mot slutet. Ja det gör ju inget. Det ska bli riktigt skönt att bara handdiska det som absolut inte kan gå i maskin! Och vi slipper slåss om vem som ska diska ha ha ha ha!
Sweet Jesus! Halleluja!

Av Åsa Billefält - 10 juni 2016 09:25

Nu står åter helgen för dörren. En vecka kvar och sedan går min kära make på semester.
Igår var det svalare temperatur så jag och dotra tog med Midna på promenad. Drygt 7,7 km kom vi då vi mötte maken. Skönt för vovven att röra på sig. Bristen på motion gör att hon hittar på sattyg eller blir bråkig. Som en uttråkad tre åring ungefär. Men jag rår ju inte på vädrets makter! Midna mår inte bra av värmen. Vi leker mycket inomhus där det är betydligt svalare än ute. Men lek ersätter inte motion. Ibland vill hon inte gå ut. Vi gör så gott vi kan; har vatten i kylen så alla tre får svalkande vatten att dricka. Jag gjorde isglass till Midna förra veckan men de är uppätna nu.
Vad ska vi göra i helgen då? Trädgårdsarbete. Nu måste vi plantera klart i bersån! Snart dags att klippa ned syrenerna och då tycker jag att de bör ha rotat sig! Vi ska väl titta på diskmaskin också! Skönt att slippa handdiska... Vad bortskämd man blir med diskmaskin. Jag har ju handdiskat större delen av mitt vuxna liv! Finns det något tråkigare? Ja handtvätta då i så fall. Handtvätta fick vi... jag göra när vi var på resande fot både med och utan husvagn.
I dag jobbar kära maken hemma; ska strax börja skriva lista inför veckohandlingen. Fredag = veckohandling.
Å! Jag såg att några av fröerna som jag sådde förra helgen börjar komma! Salladen börjar kika upp ur jorden och något mer, blomkål eller rödbeta. Då återstår det att se på sikt vad som döljer sig under den hårda ytan! Spännande! Undrar om vi kan skörda första vitlöken i dag?

Av Åsa Billefält - 9 juni 2016 16:00

Nu är det SOMMARLOV! Sovmorgon! Eller jag somnade om när klockan ringde 5.15 då maken gick upp. Tre timmar senare vaknade jag och tittade på Midna som låg vid mina fötter. Vi slöar en stund till, bestämde jag i samråd med hunden.
Strax före 9 stövlade dottern upp med katterna hack i häl. Då gick vi upp. Midna rastades och utfodrades innan jag och dottern åt frukost.
Vi har inte gjort så mycket i dag. Hon har tittat på dvd i sin laptop, jag har fixat allsångshäfte till midsommar, diskat och tvättat samt rastat Midna då och då. Skönt att ta det lite lugn!
Det är inte så varmt i dag; Midna får följa med på promenaden och möta maken! Jag tror faktiskt att dottern följer med! Sensation i så fall! Hon kan ju få välja: följa med eller stanna hemma och diska resten ;-)! Ja det är väl inte mer än rätt att hon hjälper till med disken! Hon använder ju inte papptallrikar etc precis!
Ja äntligen är det efterlängtade sommarlovet här!

Av Åsa Billefält - 8 juni 2016 21:35

I eftermiddags var vi på skolavslutningen. Dottern slutade sjunde klass. Hon och några tjejer samt en kille spelade och sjöng Coldplays Paradise; jätteduktiga!
Nu är det nio veckor ledigt! Nio veckor med sovmorgnar! Maken jobbar den här veckan och nästa sedan går han på semester. Å det ska bli så skönt med lite ledighet! Tänk vad vi kommer få gjort i trädgården med mera! Det är ju lite roligare när vi är två som jobbar. Vi ska fixa fönstren; måla och kitta om dem. Blir det väder ska vi nog måla kåken också. Ja det finns att göra!

Av Åsa Billefält - 8 juni 2016 09:22

5.15 i morse sken solen. En och en halv timme senare var himlen grå och det blåste. Det kom stora droppar när jag morgonrastade Midna. Kort och gott; en riktig innesittardag! Fast det ska spricka upp och bli bättre. Tur är ju det; dottern slutar skolan i dag och avslutningen hålls utomhus. Hon och ett par tjejer till ska uppträda.
Det känns mer som en tidig höstdag istället för en sommardag. Löven låter på ett visst sätt när de fångar vinden. När jag var liten trodde jag att träden startade blåsten. Eller om jag fantiserade och lekte att träden började vagga och därmed uppkom vinden. Det senare känns mer bekant.
Eros är ute medan både Athena och Midna sover på soffan. Det börjar friska i så jag ska ropa på lille gossen och ta in honom.

Av Åsa Billefält - 7 juni 2016 13:34

Jag vet att jag borde men inspirationen är just nu nere på 0. Det finns annat som ockupperar min tid...
Jag borde riva ur sängkläder för att tvätta, ta reda på ren tvätt, diska och rensa. Men viljan och lusten är som bortblåst!
Kanske en fyrtår kan råda bot på det? Värt ett försök! Risken är väl att den eventuella viljan och eller lusten som kanske dyker upp rinner ned med kaffet. Men det är värt ett försök! Lättja är ju en av sju dödssynder ;-)! Ja i den katolska kyrkan alltså.

Av Åsa Billefält - 7 juni 2016 09:06

Efter långhelgen kommer en kort vecka; maken behöver bara åka till jobbet i dag och på torsdag. Onsdag och fredag jobbar han hemma.
I dag ska jag ta hand om de små fyrfotingarna och bara gå ut en liten stund för att rensa pallkragen och så morötter och sallad. Fast det kan jag göra när dottern kommit hem?! Vi har varit ute och jobbat ganska mycket under helgen. Eros är ju ute ganska mycket men Athena är ju innekatt och det är för varmt för Midna att vara i långlina. Fast under helgen har det blåst lite svala vindar. Midna har fått några promenader och varit med ute, några stunder i alla fall. Det blir ju så när det är sommar, det är ju inte hennes årstid precis.
Jag har vattnat Rudbeckiorna. De slokar lite. De skyddas mot den värsta solen; det står en stol med en matta som skydd. Om det inte kommer regn måste jag slå på sprinklern i kväll. Jordgubbarna bär kart och det är nysått.
Rabarberna blir så tunna! Det är nog för dålig jord. Vi har pratat om att skaffa fler pallkragar och flytta rabarberna till en sådan. Jag tror att vi behöver lägga ett lager jord på odlingsplätten i höst för att förbättra oddsen för det som ska odlas.
Våra tomater blommar! Och dricker vatten som om de vore bakfulla... Nu är definitivt för sent att plantera om dem. De är så höga att de tar upp drygt 2/3 av fönstret. Kul när det växer! Nu hoppas vi på en bra skörd av körsbärstomater med mera. Snart är det dags att skörda vitlöken. Jag tänkte sätta fler klyftor men låta dem vara i jorden minst ett år.
Ett par äppelträd är fullsmäckade med kart! Det ena trädet har varit angripet av rönnbärsmal och upprepas det i år ska vi fälla det. Dessutom knäcktes en stor gren i höstas när tallen blåste omkull. Det blev ett fult "sår" och vi vet inte hur det påverkar trädet.

Av Åsa Billefält - 6 juni 2016 16:16

Fått lite gjort i dag; flyttat Rudbeckiorna och Kärleksörten, rensat (maken), krattat (jag), maken har lagt på jord på syrenerna i bersån och jag har äntligen planterat Basilikan och Salvian!
Ena systern med make var och fikade en stund. Jag bjöd på mjuk kaka med violglasyr och mördegskakor med mjölkchoklad samt kaffe. Vi satt ute i solen. Midna och Athena samt Eros var också med. Athena hade sin sele, Midna var kopplad och Eros var lös.
Vi har jobbat i lugn takt men ändå fått viktiga saker utförda. Nu blir det nog inget mer trädgårdsarbete i dag. Vi ska göra egna hamburgare och pommes frites. Det tar ju lite tid. Mitt jobb är att fixa färsen; i dag tänker jag använda färsk Timjan och Rosmarin! Det här duger inte! Tajm att lätta på rumpan och sätta fart!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards