Alla inlägg den 7 juli 2016

Av Åsa Billefält - 7 juli 2016 20:07

Maken rensade "rabatterna" i bersån innan jag och dottern kunde klippa syrenerna. Lite vatten eftersom det var torrt. Jag flyttade även några Mandelblommor som planterades intill kanten inåt mot uteplatsen.
Nu är det bara - hm - att gräva ur, lägga täckduk, sandlager och plattläggning kvar. Fast det blir nog inte i år :-(. Huset är inte färdigmålat och på måndag börjar maken jobba. Vi ska byta ut bågarna; snickra egna portaler. Åtminstone bör en av dem bytas ut snarast; kaprifolen växer så det knakar! En tentakel har klättrat nästan ända upp upp till bågen.
Den blommar nu och den doftar sååååå gott! Det påminner mig om mosters sommarstuga; hon hade kaprifol vid altanen. Vi hade också kaprifol vid vår altan när jag växte upp. Det är något visst med kaprifol och dess doft. Fjärilar och humlor älskar den!
Minst tre knoppar på ena rosen vid huvudportalen! Det är lila rosor; jättevackra! Den ros vi ersatte den som dött växer också så det knakar! Men inga knoppar. Åtminstone har jag inte sett någon på den.
Vi ska lägga ett jordlager över "rabatterna" och täckbark. Det blir nog ett lager sågspån först som skydd mot frosten och kylan. Man vet ju inte om det blir vargavinter eller inte. Och det vore synd om fler rosor skulle dö.

Av Åsa Billefält - 7 juli 2016 15:13

Vår "vän" råbocken är en riktig rackare; han har ätit upp smultronen vid eken, våra svarta vinbär (en klase kanske) och vår ena lilja. Vacker är han den busen! Inte speciellt skygg; jag tjoade åt honom igår kväll men han brydde sig inte.
Vad ska han ge sig på här näst? Salladen? Kanske skulle näta in pallkragarna... Nog för att jag tycker det är trevligt med besök av rådjur så vill jag inte få grödorna uppätna. (Vi har haft tur ändå; vildsvinen hade ju kunnat äta upp vår potatis. Och förstört landet.) Han kan väl käka upp ogräset istället? Nåja, han är ju en ungdom; en pinnbock, så han lär sig om inte annat i august när bockjakten går av stapeln att passa sig för homo sapiens.

Av Åsa Billefält - 7 juli 2016 08:41

Å vad skönt att få sova en hel natt! I natt slapp jag ligga vaken och vara pigg ;-).
Dotra har tid hos tandläkaren nu på förmiddagen vilket innebar en tidig... are uppgång än annars. 07.30 skrek alarmet. Vi brukar gå upp vid 9-tiden... Inte ens Midna är sugen på att gå ut före 09.00
I dag fick hon gå ut före 08.00 Maken tog en morgonprommis med henne och Eros hack i häl medan jag fixade te osv.
Strax dax att fixa java; då kanske eventuellt man vaknar till? Ja man kan ju göra som grodan; leva på hoppet :-0!
Java var det, ja - GÄSP!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards