Alla inlägg den 22 juli 2016

Av Åsa Billefält - 22 juli 2016 13:20

Så där ja! Första syltburkarna för säsongen; en liten och en stor. Det blev inte så mycket mer av 500 g bär. Nåväl, jag får väl koka mer sylt vad det lider. Vi har nästan ett kilo blåbär kvar i frysen :-). Det är bara att gå ut och plocka mera!
Maken lade in gurka när jag kokade sylt och VEM fick passa ättikslagen? Ja det var ju lilla frun i huset; jag stod ju ändå där. Och så låg Midna nedanför spisen. Var ska sleven vara? Jo i grytan!! Nåja jag kan ju göra flera saker samtidigt!
Ja nu har dottern en burk sylt och vi vuxna har inlagd gurka att avnjuta!

Av Åsa Billefält - 22 juli 2016 10:21

Nu står helgen för dörren. Bara några timmar kvar så har maken betat av två jobbveckor av tre.
I dag ska jag göra blåbärssylt! Burkarna diskades igår. I dag ska jag skölja dem med varmt vatten + Atamon för extra hygien. I år ska jag använda syltsocker i stället för vanligt socker. Dotra tycker om blåbärssylt. Jag ska väga jordgubbarna också; hon älskar jordgubbssylt!
Måste ut och plocka mer bär, tänkte spara i frysen så jag kan göra efterrättspajer i höst/vinter och ev koka mer sylt. Hemkokt sylt är bäst, tycker jag! Och så är det så roligt att göra!
Jag ska plocka fram fler burkar; det ska ju göras drottning- och hallonsylt också. Kanske inte i dag men det kommer ju en helg. Hela kylen kommer vara full av sylt, ha ha ha! Nej riktigt SÅ mycket bär har vi inte i frysen.
Månntro om jag ska fixa java?

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards