Alla inlägg den 27 juli 2016

Av Åsa Billefält - 27 juli 2016 13:20

Å så mycket äpplen på fyra av våra sex träd. Vårt Åkerö dignar av blivande goda äpplen. Jag tog en närmare titt när jag luftade Midna. Angripet av Rönnbärsmal alt Äppelvecklare. Vi får inte ett enda äpple i höst. Det var vad kunde se.
Jag visste att ett träd var angripet men nu har tre till fallit offer. De två som växer i Snöbärshäcken har bara haft fin frukt i toppen och på utsidan samt en eller annan i tahöjd. Men ser det ut som om all frukt är angripna.
Då får vi sätta upp fällor vid blomningen i vår.
Ja det är ju tyvärr sånt som händer...

Av Åsa Billefält - 27 juli 2016 09:47

Igår tog dottern och jag tåget till vår huvudstad. Hon skulle träffa sin storasyster och shoppa. Jag hälsade på en av mammas bästa vänner. Det var flera år sedan vi träffades. Det var väldigt hett och tryckande men trevligt ändå. Tiden går ju fort när man har roligt och det var dags att tänka på refrängen.
Först tänkte jag gå och skrota på Åhléns en stund innan tåget hem men det var så vidrigt hett och kvalmigt, riktigt tryckande. Jag tog mig till Centralen i stället innan jag skulle träffa dottern där. Tänkte sitta och ta en lyxfika. Jo tjena! Det fanns typ bara kyckling och skinka. Och jag äter inte kött från tamboskap. Jo EN räkmacka såg jag - på bröd som kryllade av solrosfrön. S k fästingbröd. Å det är bland det värsta bröd jag vet! Solrosfrön = fågelfrön! Det blev en skagenmacka och vatten på Pressbyrån. Dyra pengar för en massa arom- och färgämnen samt en massa andra E-nummer. Jag stod där i ungefär två timmar och betraktade lämmeltågen till och från tunnelbanan. Nog för att Stockholm har en speciell plats i mitt hjärta men aldrig att jag skulle vilja bo där! Jag är ingen stadsmänniska; jag är en lantlolla! En gång i tiden ville jag flytta dit. Efter studenten skulle jag flytta från småstaden till storstaden. Jag träffade en kille så de planerna försvann.
Det finns bara en stad jag skulle kunna bo i; Paris! Tänk om det gick att flytta hus och trädgård!
I själ och hjärta är jag en lantlolla och det står jag för!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards