Alla inlägg den 9 juli 2016

Av Åsa Billefält - 9 juli 2016 10:03

Igår kväll när jag skulle nattarasta Midna tvärstannade hon på plattorna nedanför trappan och stirrade ut mot äppelträden. Där stod han, vår vackra "vän" råbocken. Mindre än 10 meter ifrån oss. Inte ett dugg skygg; det tog någon minut innan han skrittade mot grindhålet. Trots att jag tjoade och ylade stod han kvar en stund innan han i sakta mak traskade in i skogen. Han måste ju både ha hört och känt Midna!
Samtidigt som det är trevligt med besök av honom så vill jag inte ha honom här; jag vill inte att han ska vänja sig vid människor. Då kan han råka riktigt illa ut! Jag äter visserligen viltkött men jag skulle inte kunna äta om jag visste att det var just "vår" råbock som låg på tallriken. Lite känslig, jag vet, men så'n är jag - take it or leave it!
I dag är vi bortbjudna på kalas hos min gode vän som fyllde tidigare i veckan. Hon har även flyttat ihop med sin "gubbe". Det ska bli trevligt! Hoppas Eros kommer in innan vi åker... Maken släppte ut honom innan frukost. Jag vill att han är inne när vi är borta. Om dottern är hemma kan han vara ute.
Vi ska fika snart. Maken har rakat sig och nu klipper han sig.
Jag ska skörda jordgubbar och smultron - om det finns några mogna. Dottern plockade 15 stycken jordgubbar härom kvällen. En fick jag kasta; någon fågel hade kommit åt den. Hackade/angripna jordgubbar vill vi inte ha! Jordgubbsburken börjar bli halvfull. Jag fryser in dem; de ska bli saft och sylt. I år måste jag använda konserveringsmedel; all saft och sylt möglade trots att de stod i kylskåpet.
Jag har plockat några förskrämda skogshallon. De är väldigt små, åtminstone där jag plockade dem. Måste ut i skogen och plocka bär och svamp!
Får jag ihop tillräckligt med bär ska det bli saft och sylt; kanske t o m någon likör! Fast vi har kvar av likören vi gjorde förra året...
Det ser ut att bli rikligt med äpplen och plommonträdet är så fullt av kart att det lutar! Ja då blir det att ge bort frukt till bl a moster, göra sylt och mos samt pajer och vin. Vi gjorde plommonvin för ca tre år sedan; kanongott! Äppelvin har vi gjort både när vi bodde i sta'n och här i skogen, det blir verkligen fruktigt och gott. Ja man kan göra mycket gott med frukt och bär.

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards