Alla inlägg under augusti 2016

Av Åsa Billefält - 23 augusti 2016 08:14

Igår åkte maken som vanligt till arbetet och på eftermiddagen var det åter dags för honom att resa till ett av våra grannländer. Fjolligt förälskade som vi fortfarande är efter drygt 17 år räknar vi timmarna tills han kommer hem. Nu är det mindre än 38 timmar kvar tills vi ses :-).
Jag är van vid att han är bortrest men det är inget jag tycker om.
Midna viftade så på svansen igår kväll när jag pratade med maken i telefonen. Sedan hörde hon en bil som åkte förbi och då trodde hon att "pappa" kom hem; hon blev strömlinjeformad och hela hon viftade från nosen till svansen. Och när hon insåg att det var inte "pappa" blev hon lite ledsen och ville kramas. Hon är olycklig när flocken är splittrad. Katterna verkar inte bry sig. De är glada när de får göra det de vill; gå ut och äta möss eller ligga och sova på en köksstol.
Ja ja vad är en bal på slottet? Om mindre än 36 timmar börjar hemresan och min tid som gräsänka är över för den här gången.

Av Åsa Billefält - 22 augusti 2016 06:35

Back to reality. Måndag. Klockan vrålade 4.45 zzzz! Uppe före tuppen. Käkade frukost med kära maken och sedan skjutsade jag honom till bussen. Hem och rasta Midna, utfodra henne och väcka dottern. Sedan kaffe!
Midna är lite olycklig; hon löper. Det är ett ständigt passande så hon inte lägger sig i soffan eller sängen innan vi har bäddat med hennes filt. Trots det måste vi tvätta påslakan eftersom hon hamnat bredvid filten. Hon brukar smyga upp i sängen när vi har somnat.
Måndag. Helgen försvann. Vad står på schemat i dag då? Det finns ju torr tvätt att ta reda på. Moppa golven så de blir fräscha en stund. Tvätta lite. Kanske baka. Men bara kanske. Jag har bara kommit på två frågor så jag får nog fixa en påtår och anstränga de små grå. Men å andra sidan så kan ju svaren från kontaktpersonen få fram fler frågor.
Nä nu börjar det dra ihop sig...

Av Åsa Billefält - 21 augusti 2016 09:00

Igår var vi på Kräftskiva hos goda vänner. Trevligt och roligt. Jag hade räkor med mig eftersom jag inte äter kräftor.
Min systerson var rar som ställde upp som chaufför (TACK igen). Han fick givetvis bensinpengar. Det är ju nackdelen med att bo i skogen; det är ju inte gångavstånd när man ska någonstans.
Och för er som är nyfikna om vi är bakis i dag så är svaret nej. Trötta/sega ja men inte bakis. Kräftor kan visst ha den effekten för inte kan det väl bero på dryckerna till skaldjuren ;-)?
Å så är det måndag i morgon... Var tog helgen vägen? Jo söndagen ligger ju framför oss men den brukar springa i väg.
STORT TACK till värdparet för en trevlig och rolig sammankomst med goda tillbehör. Till övriga gäster: Trevligt och roligt att ses.

Av Åsa Billefält - 20 augusti 2016 11:54

Å vad skönt att få sova till 9.30 Det hade varit ännu skönare om jag fått sova HELA natten. Men det var en sådan natt där jag legat klarvaken några stunder. Timtals kändes det som. Men vad gör det? Det är ju lördag :-D!
Vi har inte gjort så mycket mer än ätit frulle, rastat Midna, fikat och kollat när maken spelar Super Mario 64. Nu är det påtår. Sedan ska jag åka till byn och köpa nässpray.
Eros är ute på äventyr och Athena slöar på en stol. Midna ligger på golvet och är olycklig över att hon inte får vara i soffan; hon löper och har inga tiktrosor på sig. Jag ska tvätta makens svarta jeans och tänkte fräscha upp Midnas trosor i samma veva. Annars känns det som om det inte blir så mycket mera gjort resten av dagen.

Av Åsa Billefält - 19 augusti 2016 12:55

En första kontakt är tagen! En kontakt som är väldigt viktig i mitt förhoppningsvis blivande företagande.
Jag ska under helgen knyppla ihop ett antal frågor och i början på nästa vecka ska jag boka en tid för ett möte. Hjärnan går på högvarv i detta nu; trots att jag vet i princip vad jag ska fråga så är det total kaos på hjärnkontoret! Jag får väl be min kära make (som vet HUR mycket jag älskar honom :-)) om lite hjälp på traven. Vissa frågor kommer generera följdfrågor. Det vore bra om han kunde vara med på mötet; dels för följdfrågorna men också för ett diskussionsunderlag mellan oss. Men det är utopi; han jobbar ju nu. Jag fixar mötet allena men det kan ändå vara skönt med back-up.
Jag är ju i alla fall ett steg närmare min dröm än jag var igår! Och skulle drömmen gå i kras så har jag i alla fall gjort mitt bästa! Om jag inte vågar kan jag heller inte vinna.

Av Åsa Billefält - 19 augusti 2016 10:31

Att det år 2016 fortfarande finns researrangörer som tillhandahåller olika slags djurshower är för mig obegripligt. Och att det finns underlag för detta spektakel är ännu mer ofattbart! Djuren kidnappas när de är mycket unga och får tillbringa livet i fångenskap under tortyrliknande förhållanden. Allt för att roa turister.
Har elefanter t ex setts cykla i frihet? Boxar björnar i det vilda? Det är bara två exempel.
Jag har skrivit på en protestlista via World Animal Protection Sverige som har skickat den till den researrangör som fortfarande erbjuder djurshower. Det bolaget låter fortfarande denna förnedring av djur fortsätta.
Djurungarna kidnappas, som sagt, när de är mycket unga och "uppfostras" och "tränas" med svält och misshandel. Tigrar drogas för att turister ska kunna klappa dem och ta selfies. Tack vare några som smygfilmat har sanningen uppdagats. Men slutar den här researrangören med djurshower? Nej.
Om inte protestlistor hjälper kan vi som kunder utnyttja vår makt genom att bojkotta den här researrangören och även andra som eventuellt också tillhandahåller elefantridning och vad det nu kan vara. Pengar styr och faller kundkretsen måste ju även detta bolag ge efter.
Jag skulle aldrig tänka tanken att vara åskådare på ett sådant vidrigt spektakel!

Av Åsa Billefält - 18 augusti 2016 19:48

Torsdag och kväll! Bara en natt som skiljer dagarna åt.
I morgon ska jag baka drottningmuffins; det finns inga kvar av det senaste baket. Vore ju roligt om jag kunde ha några i frysen och bjuda på till kaffet. Jag har lovat dottern att hon skulle få några.
Och i morgon är det veckans sista arbets- respektive skoldag!
Jag har börjat anteckna vad jag behöver för att starta upp företaget. Affärsidé och affärsplan är två mycket viktiga dokument. Tur att jag har min kära man att bolla med; han får mig att tänka efter.
I kväll ska vi titta på sista avsnittet av den danska serien Restauranten.
Fredagen närmar sig sekund för sekund, minut för minut.

Av Åsa Billefält - 18 augusti 2016 07:36

Då har snart första arbets- respektive skolveckan gått och helgen står för dörren. Ja det är ju som det ska! Skönt med helg och sovmorgon. Första skolveckan har varit slapp; först i dag börjar ordinarie lektioner. Sovmorgon hela veckan! Eller jag har somnat om måndag till onsdag då maken gått upp 5.15 I dag och i morgon är han hemma och jobbar.
I helgen tänker nog ingen av oss gå upp före 9! Midna har varit så olycklig; flocken har ju splittrats. Hon blir nog glad för sovmorgon; det är en riktigt morgontrött hund. Fast det gör inget; man får sova på morgnarna under helgerna och annan ledighet.
Bara i morgon kvar sedan HELG! Nu uppskattar i alla fall jag ledigheten mer än under sommarlovet - även om det var extremt skönt att sova/ligga till 9-9.30 varje dag.
I övermorgon så här dags ligger jag i bingen och tittar in i huvudet!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards