Alla inlägg under juli 2016

Av Åsa Billefält - 18 juli 2016 20:52

Dottern och jag fick ryck av det bättre slaget. Jag tog itu med skåpet över spisen; ut med allt, torka rent och möblera om. Därefter storstädade vi skafferiet; ut med allt, gå i genom bäst före, kasta det som passerats, torka rent, skriva inventeringslista per hylla och ställa in. Nu är det snyggt och fin ordning!
Nu hoppas vi att ordningen hålls efter så det inte tjafsas och bara slängs in!

Av Åsa Billefält - 18 juli 2016 11:47

Jaha, måndag... var det inte måndag nyss? Veckorna bara rasslar i väg! Jag måste snart skrida till verket och göra allvar av mina planer! De får inte bara stanna vid en dröm. Inte när jag är så nära.
Det är varmt i dag; Midna ligger på sin soffplats. Det svalkar väl lite från fläktarna, kan jag tro.
Min moster blev glad då jag sade att jag hade fryst in lite förvällda kantareller till henne och hennes man. Maken och jag var ute i lördags plockade 1,2 kg kantareller! Då tyckte jag att moster kunde få en skvätt av dem; hon är så snäll!
Igår gick dottern och jag en promenad på nästan 4 km och plockade 1 L bär; blåbär, hallon och smultron! Sedan skulle de ju rensas... det är tråkigt i vanliga fall men än värre när det var ungefär 10 ggr så mycket bär än annars. Jag fick hjälp av köra maken med rensningen (jag förvällde och smörstekte kantarellerna i lördags) så det gick rätt fort ändå.
Nu har vi ont om burkar så det drar ihop sig till att göra en första omgång sylt! I år ska jag använda syltsocker; det innehåller kaliumsorbat (tror jag det heter) som förhindrar mögel. Nästan all saft och sylt möglade förra året och DET var inte kul! Jag ska även skölja ur ämbaren med varmt vatten blandat med Atamon för extra hygien.
Skogens guld :-)!

Av Åsa Billefält - 17 juli 2016 14:51

Dottern och jag gick en promenad på 2,8 km. Vi gick i förväg; maken skulle hämta upp oss längs vägen eftersom vi skulle till tippen, Återvinningscentralen alltså.
Vi tog vägen genom skogen, vilket vi meddelade maken.
Jösses vad mycket bär vi såg! Vi hade ju ingen burk med oss men vi tänkte att maken kunde droppa oss där han hämtade oss så skulle vi gå hem. Det var ju läge att handla när vi ändå var inne i sta'n och då bestämde vi att då köper vi en burk.
Vi hade ca 20 kartonger som vi slängde. Det var inte roligt; mycket av det som slängdes var ju förstört av mössen. Saker som både jag och dottern ville ha kvar. De flesta av mina babykläder och lakan t ex. En del av "skräpet" hade varken jag eller dottern sett när vi rensade förra söndagen. Man kan inte bara ta för givet att allt är trasigt bara för att det synliga är det. Och de där kartongerna skulle inte ha stått där alls! Jag i min enfald trodde de stod på någon av kattvindarna! Nu fick det mesta kastas som brännbart avfall på tippen :-( i stället.
Sedan styrde vi kosan till ICA Maxi. Burken blev en hink. Men vi bestämde att vi skulle ta en promenad senare; vi skulle lämna tillbaka kärran hos min syster och svåger samt äta lunch.
Nu är det kaffedags för att smälta korven, kalkonkorv till mig och grillkorv till dotter och make! Sedan ska jag ta ut Midna på en rastning och därefter tar jag med mig dottern ut; hon får jaga Pokemon och jag plockar bär i vår nya hink!

Av Åsa Billefält - 17 juli 2016 10:47

Jaha så är helgen nästan slut. Nu ska vi dricka dagens första java. Sedan ska jag och dotra ta en promenad. Hon har laddat ned Pokemon Go och ska jaga, hon törs inte gå själv ;-P. I fortsättningen kan hon följa med på bär-, hund-, och svamppromenader så kan hon jaga Pokemon samtidigt...
Å kära maken ska beta av ytterligare en arbetsvecka innan hans nästa semesterperiod.
Vad ska vi göra i dag då? Ja det finns ju alltid något att göra! Ta reda på ren tvätt och tvätta mera, ut och plocka bär och svamp, promenera Midna... för att nämna några aktiviteter..

Av Åsa Billefält - 16 juli 2016 10:58

Å så skönt med sovmorgon plus att slappa en stund i bingen. Innan frullen. Efter makens första arbetsvecka uppskattas en slö förmiddag mer.
T o m Midna var extra pömsig; hon visade inga tecken på att vilja gå ut förrän vid 10.30 trots att dottern "erbjöd" sig. Eros däremot, han rann nedför trappan och ställde sig vid dörren. Men i dag får han inte gå ut förrän i eftermiddag. Stackarn, han springer så fort till dörren när vi reser oss. Athena ligger på ryggstödet och ömsom blundar ömsom tittar. Midna vilar under vardagsrumsbordet - med huvudet på staget mellan bordets ben! Huvudkudde som present på två årsdagen ;-)?!
Nu slappar vi i soffan medan kaffet sjunker. Sedan tänkte jag att maken och jag tar en liten promenad - med eller utan hund - tillsammans med bärplockare, burk och påse!

Av Åsa Billefält - 15 juli 2016 18:07

I dag förvandlades köket till ett bageri. Vilken deg! Stor och fin. Tur att jag inte bakade bullar av hela den degen; då hade jag nog inte varit klar än :-P!
Det blev fyra längder, en krans och 21 bullar! Tyvärr gick en längd helt av och kransen blev också lite trasig. T o m dottern tyckte längden var god, trots att det var kardemumma. Midna fick smaka små, små bitar av "mammas bulle"; MVG blev hennes betyg ;-)! Sedan trodde hon att hon skulle få "bulle" varje gång jag gick in i köket.
Trots att en längd gick sönder och kransen blev lite trasig så är jag nöjd. Jag testade en teknik och lärde mig att den inte funkade så bra och tänkte till; det får bli på ett annat sätt nästa gång jag bakar kransar och längder.
Nu är jag sugen på att baka mer! Fast inte i dag.

Av Åsa Billefält - 15 juli 2016 11:16

När jag tittar ut genom fönstret tänker jag på Brasse Brännström; hans monolog om när han skulle välja instrument! Noterna var enkla att spela efter; blå, röd, röd, röd, grön, gul, gul, gul (tangenterna på pianot var också märkta med färg). Det gick visst inte så bra eftersom han var färgblind; grå, grå, grå, grå... Ja så ser det ut utanför våra fönster.
Svalt, mja... kyligt är det också. Midna gillar det; hon är lite piggare. Redan efter hon ätit sin frukost ville hon leka. Men stora vovvar ska vila efter maten. Hon lade sig och sov frukost och när dottern kom ned lekte/busade de en stund.
Eros ställde sig vid dörren och pep när han kommit ned. Han hade bråttom ut i sommarkylan. Athena kurar på ryggstödet till soffan.
Vad passar att göra en sådan här dag? Jo att baka kardemummalängder! Väntar på att dottern ska äta sin frukost; tonfisktoast....

Av Åsa Billefält - 14 juli 2016 12:54

Jag hade tänkt baka kardemumma längder i dag. Alla ingredienser finns.
Eller? Räcker mjölken? Skak skak på paketet. Jo men det gör väl det? Skak skak igen. Bäst att hälla upp på tillbringare. He he he he! Fattas två deciliter! Å jag skarvar inte med vatten; då blir det torrt. Ja det är ju bara att baka SEDAN!! Eftersom vi ska åka och handla tänker jag inte åka till Coop. Nä nä, inte för enbart EN liter mjölk! Här åks inget i onödan, inte! Det hade varit skillnad om vi inte skulle handla i dag.
Det är ju så typiskt; så fort jag ska göra något så fattas det grejor!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards